Kan avundsjuka gå över till mobbning?

Jag har, som jag sagt förut, ingen som helst erfarenhet utav bloggvärlden. Men ändå har jag lärt mig ett & annat på den korta bit jag tatt mig. Min första riktiga åsikt var faktsikt, WOW vad många elaka människor det finns på internet. Jag har aldrig blivit uthängd, men jag har läst på andra bloggar att det hänt dom. Helt galet, att man ens vågar sprida sina egna *elaka* åsikter om en ANNAN person. Ok om det är ett ämne men en person, no inte okey...
 
Allt leder in på mobbingämnet igen. Men alla är så blinda för mobbning. Ingen ser vad som händer rakt framför näsan, liksom se dig om. Jag tror man bli mörkrädd när man liksom inser vad som finns rakt framför näsan. Man har inte insett innan, & när man väl förstått att folk faktiskt mobbar & hänger ut andra så vågar man inte göra nåt. Sätt ner foten DIREKT istället.
 
Och hörni, tänk på att mobbarens "kompanjoner" som står bredvid & inte gör nåt men ändå hänger på faktsikt också är en del i mobbningen...
 
Ett x antal gånger så har det faktiskt hänt att jag sagt ifrån. Det har inte vart nåt stort, men jag sätter ner foten & markerar. Nej, det där är inte okey. Liksom, hörni inget skitsnack. Folk tystnar & inser... Våga ALLTID säga ifrån & stampa ifrån. Jag backar inte av som många andra skulle göra. Jag vänder inte på klacken & går när folk börjar snacka goja om folk. Säger ifrån gör jag istället, mycket bättre & modigare.
 
Avundsjuka...hm, nej det är ingen "sjukdom". Men när det år så långt att folk faktiskt börjar snacka skit, då blir det fel. Det mesta är ju faktiskt från grund & botten avundsjuka tror jag. Nån kanske är avundsjuk på att den har en så stor pool medans en annan är avundjuk på att personen är så himla grym & stark. Men det betyder inte att man kan börja snacka skit eller bete sig illa då, eller hur? Det leder inte till nåt.
 
Såklart ALLA är avundsjuka nån gång på nån. Jag har varit & jag är säker på att ni också har det. Men aldrig har jag snackat skit för det, för jag vet att det är fel. Däremot så har jag faktiskt bivit illa behandlad av kompisar förut. Liksom att bästa kompisen vänder ryggen till, går till nästa "reserv" kompis & lämnar mig. Eller slänger ur sig en elak ONÖDIG kommentar & vänder på klacken, jag står ensam kvar & tårarna stiger.
 
Nej, nu är jag så mycket starkare. Jag låter mig inte tryckas ner av sånna som är så svaga själva att dom väljer att trycka ner andra. Nope, jag står med TVÅ fötter på jorden & alla elaka kommentarer/blickar/skitsnack struntar jag fullständigt i. Säger ifrån gör jag med, rätt ska det va. ;)
 
Hoppas ni tänker lika som mig. Blandat inlägg, lite rörigt med både känslor & åsikter. Men ämnet är så viktigt.

A G N E S skriver:

sv: jajemen hihi, hur ska din sommar bli då? :D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...