Pessoabett eller inte?

Fick lite inspiration av Axelinas inlägg. Där hon skrev vilka bett hon rider sina ponnysar på.

Tänkte ta upp detta med vad jag rider på för bett.
Många är emot pessoa, kanske till och med jag? Det vet ni inte.
Vi har testat pessoa, gummibett, vanligt tredelat bett, vanligt tredelatbett med fasta ringar och blablablabla... Hur mycket som helst på Shelly.
Det har vart perioder som jag struntat i pessoat och bara ridit på det vanliga tredelade bettet.
Bara för att alla andra inte tycker om pessoa.
Men egentligen så gör jag fel där. Folk (förutom de som ridit Shelly) vet inte hur Shelly är.
Hon är nästan omöjlig att jobba i ett vanligt tredelatbett.
Det ända bettet hon går bra på, och lyssnar för är pessoa. Tyvär.

Jag funderar ofta på om jag gör fel när jag rider på pessoa. Jag vill absolut, absolut, absolut inte förstöra henne!
Förresten. Jag kan försöka filma någon gång när jag rider dressyr. En gång när jag har pessoa & en gång när jag har vanligt tredelatbett.
Shelly är som två helt olika ponnyer. I vanligt bett går det knappt att få henne att lyssna, hon är inte dum. Det bara går inte. Hon blir även 3547288 m lång...
Men, om man rider på pessoa så känner hon sig mer hemma. Shelly är en tålig ponny.
Fast egentligen så vet man väl inte ett skit om det. Men alla man frågar som vet hur Shelly är. Som har sett hur stark hon blir när jag rider med vanligt (tredelatbett) säger att jag borde rida på pessoa.
Visst, vem ska man lyssna på, på tillslut? Jag blir helt förvirrad...(!!)

Vart vill jag komma med detta inlägget? -Jag vet inte....

Som sagt fick lite inspiration av Ackie, och kände bara för att skriva detta inlägget.
Så att NI förstår att jag inte rider på pessoa för att vad-ni-nu-tror. Utan för att Shelly funkar bäst på det. Självklart rider jag inte med pessoa hela tiden, byter till det vanliga ibland.
För att det bra att variera och byta bett lite då och då.

Men nu vet ni. Shelly funkar bäst på pessoa. Det kan vara negativt för många. Men vet ni vad. Jag ska sluta lyssna på vad andra tycker och tänker om saker. Som bett till sin häst.
Jag känner mig häst bäst, det är jag som rider henne 6 gånger i veckan. Ingen annan rider henne lika mycket som jag gör.

Dagens ridpass imorgon, ska jag testa en grej. Mer info om det kommer imorgon!
Sov så gott :)


Axelina skriver:

Jag tycker att du gör rätt i att ha pessoa bett på henne faktisk. För att om man har en ponny som funkar bra på ett bett så finns det ju ingen anledning att byta! :-))


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...