36. 10 saker ni inte visste om min häst

1. Hon kissar på samma ställe varje natt/dag. Så jag vet exakt vart jag ska mocka

2. Hon kissar aldrig när någon sitter uppe på hennes rygg. Om jag rider ett pass och hon är kissnödig så kissar hon inte, utan hon väntar tills vi kommer in i boxen. Stackars ponny, hon måste ju hålla sig jätte länge, men vad jag ska göra åt det? :(

3. Hon är jätte kaxig mot andra hästar som står bredvid henne, fast med en tråd emellan. Alltså, om hon står i en liten hage. Och nu tar vi ett exempel att Manne står i en liten hage bredvid henne. Och det är ju tråd emellan och allt. Då kan hon vara hur kaxig som helst och skrika och verkligen vara så att här är det jag som bestämmer. Men så fort (tar bara Manme som ett exempel) man släpper ihop dem två så är hon helt knäpptyst. Och säger ingenting och kaxar ingenting. Utan går undan från Manne och bara står där, HAHA ! xd (Hon är ranglåg)

4. Hon är ett matvrak, och har även lätt för att gå upp i vikt. Typiskt ponny!

5. Hennes pappa Electro 778 ägdes och tävlades av Peter Ericsson. Hon har riktigt fin stam :)

6. Hon har ovanligt stora näsborrar samt öron!

7. Hon är snäll att rida ut på. Man kan gå först med henne och sist och i mitten. Man kan även rida ut helt själv men också med andra

8. Det tar tid att lära känna Shelly. Hon är inte rädd det är inte det men hon gillar inte när främmande människor kommer fram och klappar på henne eller håller fast henne och pussar på henne. För då drar hon bort huvudet. Det tog ganska lång tid innan vi lärde känna varann och jag fick krama om hennes huvud och hålla i det och så (som på bilden här nedan). Klart man får klappa på henne men hon gillar inte det. Hon är inte sur eller så, utan bara tar undan huvudet. Eller slänger upp huvudet om någon pussar henne på mulen. Men hon litar på mig och det både vet och märker jag och andra. Det är mig hon följer efter i hagen och om man släpper henne lös i paddocken. Och det är bara jag som får hålla i hennes huvud som på bilden nedan. Och pussa hur mycket jag vill på henne

9. Hon är världens snällaste ponny, och det säger ALLA!

10. Om jag är ute och rider i skogen och så kommer jag till en äng. Då behöver jag inte ens tänka på att "åå jag tror inte jag kan galoppera här för jag kommer inte få stopp på henne". Utan jag kan galoppera på ängen och till och med SLÄPPA tyglarna, oh nej jag skojar inte! Jag släpper tyglarna helt. Och Shelly är fortfarande kvar i samma takt och ökar inte. Och sen när jag samlar ihop tyglarna och ska sakta ner från galoppen på ängen då bara sätter jag mig ner i sadeln så saktar hon av. Jag kan filma det någon gång, nästa gång jag ska rida ut kanske. Men jag måste ju ha med mig någon som jag filma först förstås! :) Men jag skojar inte. Jag brukar göra det i ridhuset och paddocken. Släppa tyglarna en långsida och hon är kvar i samma takt och ökar inte ens :)



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...