Vad jag tycker om pessoabetten

"Jag tycker det är sådär", "Och jag tycker inte alls det är sådär"
 

Alla har vi olika syn på saker och ting. Och det är absout inget fel med det. Folk tycker och tänker olika. 
Tänk hur världen skulle se ut om alla tyckte exakt samma saker. Ni måste väl hålla med om att det skulle bli en aning tråkigt! Hur skulle de bli med alla val som man har? 
 
I alla fall, så tycker ju folk väldigt olika om pessoabetten. Jag tycker inte det är något fel och rida på ett pessoabett. Visst det är lika skarpare, men så länge man har en mjuk och fin hand så går det ! Och har man en svårriden ponny, som inte kan ridas på något annat bett än pessoa, så visst. Varför inte rida på pessoat då?
Jag rider ju själv på pessoa i hoppningen och markarbetet. Då Shelly kan bli en aning stark då, hon tycker det är så himla kul med bommar och hinder. Så hon blir så taggad så hon inte vet vart hon ska ta vägen. Även fast det inte syns utanpå, så känner man det när man rider henne. För hon ser inte så stark ut, men hon är stark.
 
Det är många som hatar pessoabetten, rent ut sagt. Jag ska inte hålla på och försvara pessoabettet utan om någon inte tycker om det så behöver ju inte jag lägga mig i det. 
Men om man åker ut på tävlingar, så är det många som hoppar sina hästar på pessoabett. 
Och jag kan tänka lite såhär att, om nu pessoabettet är en sån tortyr för hästen. Varför skulle de då få sälja det i affärerna? 
Den frågan är ju ganska självklar, varför skulle man få sälja ett bett som är en sån tortyr för hästen? Det borde man ju inte få, kan man ju tycka. 
Så det är svårt det där. Men en sak som jag lärt mig av under denna tid. Är att man aldrig ska fråga andra vad de tycker om pessoabetten. För man får alltid, varenda gång olika svar. En del hatar det och en del hatar det inte. Så är det bara. Det är ju som att en del älskar pyttipanna, medans en del hatar pyttipanna. 
Folk tycker olika, punkt slut. Och det ska man inte ändra på. 
Men om du vill ha råd om ett bett, gå inte runt och fråga andra vad de tycker att man ska rida på. Eftersom alla säger olika, och då blir man bara helt förvirrad. 
Om man ska be någon om hjälp om ett bett, ska man helst fråga någon duktig vuxen. Som har ridit och tävlat i hela sitt liv.
 
Så jag tycker alltså att pessoabett är bra. Jag har inget emot det. Jag rider ju själv på det. Och det är ju klart att man får tänka sig för med sin hand. Man kan ju inte sitta där och rycka. Inte för att jag skulle göra det annars. Men man får ju tänka lite på sin hand i alla fall :)
 
/Tilda 
 

Annie Berggren skriver:

Lyssna inte på vad andra säger om bettet Tilda.
Har också fått många kommentarer när jag red på pessoa, men sket bara i vad dom sa, och WOW, Destiny lever fortfarande! ;)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...