20. Din åsikt om hjälptyglar

Jag tycker man kan använda hjälptyglar om man verkligen behöver det. 
Inte för att, men jag orkar inte rida idag så jag sätter på en graman. Så slipper jag göra så mycket.
 
Alla har olika syn på hjälptyglar. Det är bara att acceptera. Många hatar det. Men många hatar det inte. Man ska aldrig lyssna på någon annan om vad den tycker om hjältyglar, eftersom alla har olika syn på det. Utan man ska gå efter sin egen vilja, tänk efter. Vad är det du och din häst behöver. Behöver vi verkligen använda oss av en hjälptygel, eller klarar jag att rida henne/honom på det sättet ändå? 
Helst ska man ju undvika hjälptyglar så gott det går, om man inte behöver det. Rid utan. 
 
Men samtidigt om sin häst är väldigt lång i kroppen för en, och man sitter och kämpar ett helt ridpass. Och hästen ändå inte vill jobba. Sätt på en hjälptygel, herregud! Bara man inte rider med det varje dag. 
Men kanske 1-2 gånger veckan kan väl vara lagom. Ibland kan det vara skönt att få känna den känslan när man rider på en hjältygel, känslan av att man har en helt ny häst framför sig. En del hästar (som Shelly) kan ju verkligen koppla av med en hjälptygel. Söka sig neråt, och märka att, men det var ju mycket skönare att gå ner med huvudet än att hålla på o streta med det hela tiden. Och om det är en häst som varenda ridpass stretar med nacken, och höjer upp huvudet så högt som det går. Och sänker ryggen och använder inte sina bakben alls. När hästen går så kan det ju vara svårt att få den i en låg form igen, eftersom de hästar jag har ridit som är så. Helt enkelt inte vill, de vill inte gå i en låg form. 
Och när hästen går så varenda ridpass, så kan det ju vara svårt att bara ändra om på den och få den i en mer låg form. 
Och då tycker jag att man kan sätta på en hjältygel. Bara för att få hästen att inse att det inte var så jobbigt att jobba i en mer lägre form. Plus att det inte är bra för hästen när den går så varenda ridpass, och bara får starkare och starka hals. Halsen som till slut blir van att gå så högt med huvudet. Haha, hoppas ni förstår, benet i halsen ska ju vara som starkast där uppe vid manen. Inte liksom precis under där. Svårt, att förklara. 
Och hästen bygger ju absolut inga muskler när den går så. Så att då får man ju välja själv. 
Vill man att sin häst inte ska bygga några muskler, fine. 
Eller tar man den risken och sätter på en hjältygel för en gång. Bara för att få känna på hur hästen egentligen ska gå. Då den går i en mer låg form, ryggen kommer upp och benen börjar äntligen jobba. 
 
För ni kan väl hålla med om att det är enklare att rida en häst som går i en låg form, att få den att trampa under sig och verkligen kunna luta sig tillbaka i sadeln. Än att hästen stretar med huvudet. Och man börjar få massor ovanor, som t.ex. att luta sig framåt. Inte trampa ner hälarna. Hålla på att fippla med händerna. Tvinga ner hästen i form, hålla på med händerna jättemycket. Bli hård på hand osv. Det finns massor. 
Så det får man ju välja själv. 
 
Men jag tycker inte det är något fel med att använda hjältyglar, bara man använder dem rätt. Och inte bara har dem för att man inte orkar rida & kämpa. 
Jag brukar väldigt ofta göra så att jag har en hjäptygel i början av passet. Och sen efter en halvtimma tar jag av den och rider utan ett tag. Det är ganska bra, eftersom man har fått en grund i d
et hela då. En bra början. 
Att ta av hjälptygeln och fortsätta jobba hästen precis som man gjorde med hjälptygeln. 
 
Här är en hjälptyglar som jag brukar använda:
Goug, såhär den ser ut:
Någon som känner igen den? Jag tycker den är grymt bra. Eftersom den är snäll för hästen. Den är inte som en snodd, som hästen inte går röra huvudet i. För en snodd sitter ju verkligen så att hästen sitter fast med huvudet. Och den är inte som en graman. Som bara krullar ihop hästen. 
Utan den är snäll. Brukar använda mig av den ibland, eftersom Shelly trivs bra med den. Shelly gillar nömligen inte snodd. Det tycker hon är hemskt. 
Men gougen har inte det trycket som en snodd har. Utan hästen är mer fri i den. 
Så jag gillar gougen, den är snäll mot hästen. Plus att Shelly går väldigt bra i den, i slutet av ett ridpass använder hon sig inte alls av den. Utan då hänger den nästan löst sådär. Eller, hon känner inte av den. 
Eftersom jag inte har gougen så kort. Utan mer lös. 

Och sen har jag en fråga till er: 

Vad tycker ni om en martingal? Är det en hjälptygel för er? Eller vad är det för er. Många säger ju att det är en hjälptygel, men jag har hört många som inte tycker att det är det. Eftersom den inte har någon större effekt. 
Vad tycker du? Skulle vara riktigt kul att höra! :) Och om du tycker det är en hjälptygel, så skriv det! :) 
 

Annie Berggren skriver:

Det är inget ben högst upp i halsen, det är en muskel. Övre halsmuskeln och undre halsmuskeln. :)

Axelina skriver:

Nej jag tycker verkligen inte att en martingal ska klassas som en hjälptygel. Eftersom att nästan varenda människa har det när man hoppar så är det ju ingen hjälptygel. Eller den hjälper ju till lite... Men ändå! ;-) :-))

Anonym skriver:

De är igen hjälptygel!
Fin blogg!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...