Varför firar vi midsommar?

Idag är det Fredag & självaste midsommar. 
 
Där lät det som om jag skulle säga "& sjävlaste julafton". Men det gjorde jag inte!
 
Jag gick runt hela dagen igår och funderade på, varför man firar midsommar egentligen. 
Var till och med tvungen att googla, de ni! 
 
Jag läste på wikipedia, men fattad nada. Fick bara fram vad man gjorde, inte varför man gjorde det. 
Så det "projektet" laddes ner rätt så fort. Och nu sitter jag här, och vet fortfarande inte varför. 
 
Någon som är klok och vet allt kanske kan vara liite schyst och berätta lite kort vad det är. Midsommar alltså. 
 
Nä, ska sticka ut med 2 hundar nu, vi höörs! 

Johanna skriver:

Från början så firade midsommar som en "sommar-fest" men sen så ville kyrkan typ göra midsommar till en kristen högtid och gjorde "Johannes Döparens dag". Men för 10 år sedan så flyttades Johannes döparens dag så nu firar man det bara som en sommarfest. Alltså typ helt utan anledning.
#pålästtjejhärja ;) Haha det var ett engelska projekt i skolan :P


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...