Hur du får en bra blogg

Vad ska man tänka på för att bli en bra bloggare? Detta är vad jag kräver av en blogg när jag läser den. 

 

Här kommer lite av mina tips, du behöver inte lyssna på dem. Men detta är vad jag kräver av en blogg. Kämpar på varje dag med dem själv. En del har jag till och med i lyckats med ännu. Men det kommer. 

 

  1. SKAFFA ETT TEMA.
    Detta är nog det lättaste av allt. Välj vad du vill blogga om. För er som inte kan tänka själva kan detta vara kläder, bilar, humor, blommor, inredning, myrsamlingar, batterier, hur man hackar sig in på Google's databas etcetera etcetera.

    Du får blogga om exakt vad som helst (dock kanske inte om hur man hackar sig in på Google's databas om du inte vill ha hela Amerikanska polisstyrkan efter dig) men blogga inte om mode för att det är fint och alla gillar att läsa om det. Ska du blogga om mode ska det vara för att JAG ÄLSKAR MODE OCH JAG VILL VISA VÄRLDEN HUR MYCKET SNYGGT MAN KAN GÖRA MED KLÄDER!!!! Get it? Brinn för ditt ämne.
     
     
  2. VAR UNIK.
    Alla har sett en dagens outfit. Alla vet vad en frågestund är. Och innerst inne hatar alla det. (Jo, det gör ni. Jag vet att ni gör det. Jag har alltid rätt.) Ska du lyckas med din blogg måste du komma på något nytt. Var unik! Stick ut bland mängden i bloggosfären! Bjud på dig själv! Bjud på andra på deras bekostnad! Bjud på tårta! Bjud på vad du vill, men bjud inte på något som andra redan bjudit på. Folk blir mätta snabbt.
     
     
  3. SKRIV BRA.
    Den här punkten är uppdelad i flera sektioner:
    3a. Lär dig svenska. Ingen orkar läsa tusen förkortningar och dubbelt så många smileys i ett och samma inlägg. Om allt är rättstavat, grammatiskt korrekt och är lätt att läsa har du lyckats.
     
    3b. Skriv bara om sådant som du själva skulle vilja läsa. Till exempel: 
    "Idag åkte jag och Pelle och Nisse och Linda till stan, jag köpte en tröja och Linda köpte sina skor som hon såg förra veckan. Hahahaha "nöff nöff" eller vad säger du Linda? ;) haha, sen drog vi hem till Pelle och åt middag och sen åkte jag hem och såg på film med Frida."
     
    Skulle du vilja läsa en blogg där varje inlägg ser ut såhär? Nej, det vill du inte. Såhär ska du alltså inte skriva. Nej, förlåt, såhär ska du ALDRIG skriva. 
    För det första: Vilka är Pelle, Nisse, Linda och Frida?! 
    För det andra: Vilka skor? Vilken tröja? Visa oss! Vi vill se! 
    För det tredje: Internskämt, skämt som bara du och din kompis förstår, är tabu i bloggvärlden. Vill du ha många läsare ska du skämta med dem, inte med din kompis som kanske inte ens kommer läsa.
     
     
  4. HA TÅLAMOD.
    Ledsen om jag spräcker din lilla bloggbubbla, men du kommer inte få 100 dagliga läsare över natten. Inte heller över en vecka, och antagligen inte heller över en månad (om du inte är en rejäl hejare på att blogga, vill säga. I så fall vill jag att du kontaktar mig och berättar din hemlighet)(red. anm: blogga om Apotekarnes julmust and you sure will get 1000 läsare över natten).
    Men frukta icke! Om du är aktiv i andras bloggar, skriver så ofta du hinner och samtidigt har något vettigt att säga (!), då kommer din läsarkrets långsamt växa sig större. 

a skriver:

Sv: jo tack, det är bara bra. Hur är det själv?

Vilken fin blogg du har!

Alice skriver:

Bra tips där! :)

Olivia skriver:

Bra tipps! Hahah, döör... "om du inte vill ha hela Amerikanska polisstyrkan efter dig" ;D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...