A question, an answer

 
 Postat av: Tilde :) Hennes blogg: http://tildeandtindra.bloggplatsen.se

Hej! Händer det ibland att din d-ponny hoppar stort(för långt ifrån hindret) eller kommer för nära? Min ponny är väldigt svår att korta galoppen på och hon hoppar såååååå STORT!!!! Det är INTE lättt att sitta kvar kan jag säga... Hur tränar man upp sin häst så att den kan korta galoppen? Kan typ max hoppa 70cm just nu... Och den andra frågan: Tränar du friidrott? Vilken klubb isåfall? Jag tränar också friidrott! :D 
KRAM!!!



Hejsan Tilde! Lite lustigt att du frågar mig. Men jag ska ge dig ett svar ändå. Ett tips är att du kan börja träna för en tränare, som säkert kan hjälpa dig med ditt problem. Eller bara ta hjälp av en tränare. 

I början när vi köpte Shelly då kunde jag uppleva att hon hoppade av antingen för tidigt eller försent. Fast i och för sig så taxerade jag inte då. Nu har jag lärt känna Shelly bättre och kan kontrollera galoppsprången innan hindret. 

Men du kan börja med att lägga ner hoppningen lite. Inte helt. Men börja med markarbete. 

En övning jag gör väldigt ofta, som jag tycker är väldigt bra är denna:       

Man börjar först med att "känna" på bommarna. Se hur många galoppsprång det blir emellan. Och därefter provar du att få in så många galoppsprång som möjligt (då måste du samla galoppen), och därefter så få galoppsprång som möjligt (då måste du öka galoppen). 

Den övningen är super! Det är väl det jag kan tipsa om. Annars tycker jag att du ska ta hjälp av någon i stallet. Någon tränare om ni har. 

Och till din andra fråga. Jag tränar friidrott. Tränar i MAIK. Kul att du oxå tränar friidrott? Jag vet inte vart du bor. Men brukar du träna i Friidrottenshus? :) 

Tack för din kommentar! 



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...