Jag tycker och tänker!

 
 
 
Jag tänkte att jag skulle skriva lite om de vanligaste webbläsarna, och vilka jag föredrar.
 
› APPLE SAFARI
Safari är den läsaren som är standard på en Apple-produkt. Du känner säkert igen den från iPhone, men även på Mac & iPad är detta webbläsaren som gäller om du inte laddar ner en annan. Jag har använt den lite grann, och det enda jag egentligen tycker är en fördel med Safari är att den har en "topphemsidor" som startsida, där du lätt kan trycka på den sida du vill in på, istället för att skriva den. I övrigt tycker jag inte att det är en ultimat webbläsare.
+ snygg design, toppsidor
 
› GOOGLE CHROME
Min favorit! Jag gör mina designer i Chrome för att jag tycker att den är bäst, enklast och stöder i princip allt. I alla fall det jag vill att den ska stödja. Chrome är snabb, hjälpsam och lätt. Adressfältet är ju också detsamma som att söka på Google, så du behöver inte gå in på en sökmotor för att söka, utan kan göra det direkt. Du kan också skriva en adress och får ett förslag trots att du aldrig besökt sidan innan. Det jag har hört som är den största fördelen med Chrome är att varje flik är en unik process som inte påverkar de andra flikarna, som det tyvärr gör i IE & Firefox. Om du skulle gå in på en långsam hemsida påverkar inte detta det andra flikarna, kort och gott.
+ sökfunktionen i adressfältet, säkrare surfning p.g.a. flikprocesserna, integrerade Google-features så som Gmail, snabb! Inget lagg.  
 
› MOZILLA FIREFOX
Detta använde jag jämt tidigare, på min PC och till en början efter Safari. Jag tycker att det är i princip lika bra som Chrome, men Chrome är lite vassare och går snabbare. Firefox är också en webbläsare som måste startas om ofta, tycker jag, men det är en smaksak om man väljer Firefox eller Chrome, tror jag. Jag har läst att Firefox är överlägset använt runtom i världen vilket beror på att det finns väldigt mycket plugins till denna webbläsare på grund av att källkoden är offentlig så vem som helst kan gå in och kolla och sedan bygga sin egen plugin.
+ öppen källkod = många tillägg, automatisk stavningskontroll
 
› INTERNET EXPLORER
En webbdesigners värsta mardröm, haha. IE stödjer inte en bråkdel av vad de andra webbläsarna gör, och med stödja menar jag koder och scripts. En design som ser bra ut i de tre andra läsarna ser oftast helt knasig ut i IE. Nu har Explorer dock blivit mycket bättre, i takt med att de flesta webbutvecklare väljer till exempel Firefox istället och använder sina egna tolkningar som stöds utav den men inte tidigare av IE. Nu har Microsoft börjat inse att för att kunna konkurrera måste de ha samma features som de andra webbläsarna, vilket är ett plus!
+ funkar det i IE, funkar det oftast överallt
 
Vilken webbläsare är din favorit?


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...