Dagens ridpass; Bättre sent är aldrig!

Blev inget dressyrpass idag faktiskt. Körde istället lite markarbete!

Satte upp alla sorters olika bommar och gjorde hur mycket övningar som helst. Jag kan försöka rita min bana imorgon och fota den o lägga ut den här på bloggen.

Shelly var väldigt pigg och stark. Men det var endast för att jag red ute i paddocken & för att jag hade det vanliga tredelade bettet med fasta ringar.
Men annars var hon jättefin. Eller inte i början. Då bara rusade hon över bommarna och lyssnade inte ett skit på mig. Och det var då jag tänkte att , nää Shelly nu får det vara nog. Nu är det jag som bestämmer och du lyssnar på MIG! Så jag satte mig tillbaka i sadeln och hade så mycket ben om så ;) Gjorde så att jag gjorde halt både före och efter galoppbommarna. Ja, ni får ju se det imorgon.
Men på slutet så var hon jättefin! Kunde bara krama lite i tygeln så saktade hon av. Hon var fortfarande jätte pigg och allt sånt men hon lyssnade på mig, hon lyssnade på mina hjälper. Och saktade av när jag ville det. Och jag kände att det var jag som bestämde, det var jag som bestämde vilket tempo vi skulle ha över galoppbommarna.

Det slutade med att jag hoppade ett räcke också på slutet, skulle ju egentligen inte hoppa. Skulle ju rida markarbete men jag kunde faktiskt inte bärga mig. Så jag hoppade ett räcke som låg på 100-105 cm. Någonting där emellan. Hoppade det 2 gånger och sen så skrittade jag av.

En sak jag inte fattar är varför alla väljer och rida inne i det mörka ridhuset. Som idag, det var toppen väder och solen sken och det var hit fint som helst. Bara att det var 5+ grader men ändå. Det va verkligen jätte härligt väder. Jag var (typ) den enda som red ute i paddocken. Alla andra red inne i ridhuset, varför?? De kanske tyckte det var för kallt ute, det var ju kallt också. Men man blir ju ganska fort varm när man rider, plus att man kan ju faktiskt sätta på sig lite varma kläder då. Jag ska inte lägga mig i, i vad ni gör. Men jag fattar bara inte varför. Jag försöker rida ute så mycket sol det går nu. Mest för Shelly's skull. För snart så kommer ju den kalla vintern och det är fullt med snö på marken och så vips så har den tråkiga inomhus säsongen börjat. Då man BARA kan rida i det där tråkiga, mörka ridhuset dag in och dag ut.....
Shelly tycker i alla fall det är ap-tråkigt. Att bli riden inne i ridhuset alltså.
Men man har ju olika hästar. Era hästar kanske funkar bäst inomhus, men en sak är klart att Shelly är en "utomhusponny". Hon funkar bäst på och rida ute. För det är då hon har som mest energi och det är då hon är pigg.
Så jag försöker i alla fall rida ute i paddocken/skogen så mycket som det går nu, fast det är ju klart om det är mörkt ute så rider jag väl inne i ridhuset.
Tycker alla borde göra det, men men ! Man avgör ju det där själv.
Nu ska jag sova!
Godnatt :)

OBS! Jag har bildbrist!!


Anonym skriver:

Håller helt klart med dig! Varför vara inne i det fina vädret lixsom !??? Asså jag fattar inte det.

Vera skriver:

Precis!Även fast jag inte rider så håller jag faktiskt med dig. Man borde njuta av det fina vädret!!!

Vera skriver:

När jag skriver på URL :en så skriver ju jag in haringenblogg.blogg.se
Och jag skriver bara in det för att jag inte har någon blogg :P ;P

Tuuli Elmgren skriver:

Sv; Aw tack så mycket! Skulle du vilja att ett inlägg som du skrivit kom upp medans jag är i spanien? Behöver hjälp! Skriv vad som helst som är intressant och skicka till [email protected] eller länka inlägget i en kommentar på min blogg så kopierar jag det och så länkar jag dig när det kommer upp (:


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...