Hitta knappar

Jag vet, rubriken låter konstig.
Men hade tänkt och prata (prata=skriva) om det där med och hitta lite rätta knappar på en häst. Med andra ord, lära känna sin häst, hur mycket ben, händer man ska använda. Hur man behöver rida för att sin häst ska förstå. 
Det kan vara lite olika med och hitta knapparna på sin häst. 
Jag börjar hitta lite knappar nu på Shelly, efter 9 månader. Men jag har inte hittat alla, har mycket kvar och lära känna henne. Medans en del hittar knapparna efter 2 veckor, och någon efter 1 år. Det är mycket olika. 
Ibland fattar jag inte de som hittat lite rätta knappar efter 2-3 veckor, JAG kan tycka att det är omöjligt, men visst finns det de som gör det. 
Shelly är en sån ponny som tar tid och hitta knappar på. Om man sitter upp på henne för första gången blir man nog lite förvånad. Som till exempel om jag har en kompis. Så kanske de står där och tänker när jag rider, men gud hur kan hon inte få henne form. Det skulle jag få jätte lätt. Det är väl bara och sitta upp och trycka på med lite ben. Blir rätt irriterad på såna människor. Hur de bara kan stå där och säga men inte veta ett enda dugg. Och sen när de väl får sitta upp på Shelly och prova henne så blir det jätte förvånade. Och får nästan lite panik av att inte få henne i form, bara för att de får sin/sina hästar i form. Och så säger de inte så mycket efteråt. 
När man tittar på mig när jag rider Shelly ser väl jag ut som en ridskole unge eller något sånt. Som bara ridit i 1 år. Det kan jag förstå, för jag tycker inte det ser snyggt ut när någon filmar mig och sen får jag se det. Tycker inte om och rida när andra tittar på, men gör det endå. Skiter i vad alla andra tycker. Brukar tänka att de inte skulle rida Shelly mycket bättre xD Haha vad jag är elak...xP 
 
Shelly bjuder inte på någonting när man rider henne. Utan jag själv får göra allt jobb. Det är absolut inte och åka häst på henne som en del tror. Alla bara "ååå vad snäll hon är och hoppa, Tilda behöver ju inte göra någonting, hon kan ju bara sitta där" så är det många som säger. Både jag och min mamma har hört det. Visst Shelly är världens snällaste häst och hoppar i alla lägen, men jag får rida som bara den. Man får ingenting gratis på henne, nejnej! Man måste rida i varenda steg. Om man bara flänger runt någon dag så går Shelly inte bra. Då kör hon upp huvudet så högt upp hon kan och vill inte lyssna. För och få henne och gå fint måste man jobba henne länge, och använda mycket inerskänkel med endå ha stöd med ytterskänkeln. Och för att fatta galopp ska man fatta galopp med utterskänkeln helst, hon kan fatta galopp som vanligt också men ja. Visst jag är inte så jätte duktig, tävlar inga höga klasser, men jag satsar inte så mycket heller. Som de står i min header, det enda jag satsar på är och ha kul och inte ha för brottom. Utan om jag känner för det går jag upp en klass i hoppningen. Jag kommer inte hoppa en L:A för och visa att jag kan hoppa L:A att jag är bäst och kan hoppa jättehögt. Eftersom L:À är 110 cm för Shelly tror jag.  Utan då hoppar jag hellre en säker runda på 90-100 cm som jag vet klarar av. Det viktigaste är och inte ha för brottom med grejer. Ta den tid som finns. Blev ett långt inlägg detta. Hade velat skriva mer, men orkar inte. Egentligen hade jag bara tänkt och skriva om och hitta rätta knappar, men kom in på Shelly hur hon är och rida. Men blir riktigt irriterad på såna som bara tror att de vet, men egentligen vet de inte ett skit.  Älskar Shelly lika mycket endå, även fast man får rida som en galning. Och jag som är lite liten på henne och inte har något och sitta emot tycker det är svårt. Men jag gör så gott jag kan, och skiter i vad andra tycker. Jag brukar ofta tänka att jag lär mig ju rida i alla fall. Det är ju inte så att jag sitter och åker häst . Utan jag lär mig ju verkligen rida. Och min mamma brukar ofta säga detta för att peppa upp mig lite när självförtroendet ligger på 0% när det egentligen ska ligga på 100%, så brukar hon säga att om jag kan rida Shelly i form och få henne och trampa under sig så kan jag rida vilken ponny som helst i form. Det kanske inte riktigt stämmer, men blir endå peppad av det. Och glömde skriva att Shelly är mycket stor häst i sig. Så egentligen skulle man kunna säga att jag gick ifrån B-ponny till stor häst fast endå inte xD Om ni fattar. Förresten kanske det ens inte är någon som orkat läsa allt detta. Och det tycker jag är respektlöst, men var och en får välja själv. Kanske var dumt av mig och skiva så långt så ingen orkat läsa detta. Men det var allt för mig, tack och hej!
 

TuaW skriver:

Jag läste allt! De va jättefint skrivet, och du KAN rida Shelly bra, skit bra faktiskt. DU känner henne bäst, för de e du som rider henne. Du Lixom vet precis när du behöver till benen eller när du behöver ta lite i henne. I dom allra FLESTA lägena, ja... Nästan hela tiden, är de Du som vet bäst hur Shelly ska hanteras. Och de e bra! Du rider henne grymt!!! <33

Clara skriver:

Läste allt :)
Riktigt bra skrivet. Har inte sett dig rida Shelly så många gånger men några få gånger uppe på ridskolan iallafall & du rider henne riktigt bra!

Svar: Å tack vad snäll du är! :)
Tilda


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...