Bara för att alla andra kör på denna så MÅSTE ju jag också det...;))

Vad heter hästen? Temple Mashallah
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Nja, inte så jätte fint men helt ok!
Vad kallar du hästen? Shelly, gulliplutten, min lilla korv, prinsessan, sötnosen, finisen, ShellyBelly, lilla gumman osv.
Vad kallar andra hästen? Shelly
Hur gammal är den? 12 år

Vilket år/månad/dag föddes den? 2000/Juli/13

Vilken färg har den? Gråskimmel, född som brun

Har den några tecken? Hm, nej....

Är det ett sto/valack/hingst?  Sto

Är den tävlad i hoppning? Jajamensan!
Vilka klasser/hur högt? Ägaren innan sa att hon även har vart tävlad MsvB på Irland? Hm.... Men hon som ägde Shelly innan mig tävlade upp till L:B 
Är den tävlad i dressyr? Nej, eller jag vet inte.... Men det står inget i tävlingsdatabasen i ala fall :)
Vilka klasser? ---------
Är den tävlad fälttävlan? Inte vad jag vet...
Vilka klasser?  ----------
Är den tävlad i något annat? Nej
Vad i så fall? -------------
Har den tävlat in några pengar? Nepp
Hur mycket? ---------
Har den haft föl? - Nepp
Vad heter fölen? -----------
När fick den den/dem? --------
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Njae, dressyr är väl inte hennes starkaste sida....
Hur är den i skritten? Slö ;)
Hur är den i traven? Beror lite på.... Men helt ok, lite seg där med.
Hur är den i galoppen? Tar väldigt stora steg, mycket storhäst i sig. Men galoppen är väl ganska härlig :) Slö där med ;)
Kan den skänkelvikningar? Nja, jag jobbar på det. Och hon börjar faktiskt kunna det riktigt bra nu! :D
Kan den öppna/sluta?  Hm, inte så jättebra. Jobbar på det med. Hon förstår inte riktigt vad det är jag vill när jag ska göra det, men hon försöker i alla fall.
Kan den galoppombyten? Jajamensan, byter bara man sitter till lite. Eller det tycker jag, andra som sitter upp på henne tycker inte att hon kan. Konstigt! 
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Med benen gör hon det, formen ibland. Man får sitta och krama lite ;)
Är hästen pigg? Njae, kan man väl inte påstå...
Är hästen trög? Japp, hon jobbar inte om hon inte måste. Hon vill gärna bara lunka på i seg fart.
Är hästen stark? Njae, hon är ju inte stark så att hon drar. Men hon hänger lite på bettet liksom. Svårt att förklara...
Är hästen het? Nepp!
Bockar den? Nepp, har aldrig gjort.
Stegrar den? Nepp.

Har du stegrat med den? Varför skulle jag ens? Men nej.

Sparkar den bakut? Nepp.

Har du sparkat bakut med den?  Än en gång, varför skulle jag?

Skenar den ofta med dig/andra?  Har aldrig gjort ♥

Har du skenat på den? Nepp!

Är den tittig?  Nej, man kan rida ut själv och allt sånt. Inte tittig för några hinder eller någonting, rätt skönt!

Har du badat tillsammans med den? Jajamensan! 

Har ni hoppat tillsammans? Japp

Har ni galopperat på en äng tillsammans? Fleera gånger :)
Hoppar hästen bra? Ja det tycker jag, om hon har Electro som pappa så måste hon väl ändå göra det! ;)
Har den bra hoppteknik?  Vet faktiskt inte, inte speciellt ;) 
Hur högt brukar du hoppa med den? 90/100 cm kanske. Ibland högre :)
Hur ofta hoppar du den? 1 gång i veckan
Hur ofta rids den ut?  Så ofta det går! Varierar lite, men försöker rida ut så mycket som möjligt! :) Tycker den att det är kul? Självklart! Super kul!

Står hästen i box? Jajamensan!

Går hästen på lösdrift? Nepp

Hur mycket hö äter hästen som frukostfoder? På sommaren nu har hon ätit gräs men annars 2 kg. 
Hur mycker hö äter hästen som lunchfoder? - 2 kg

Hur mycket hö äter hästen som kvällsfoder? 2½ kg

Går den i hagen varje dag? Jajamensan!
I en stor eller liten hage? På sommaren, ibland stor ibland lite mindre. Uppe på ridskolan i en ganska stor.
Hur länge går den ute per dag? Nu denna sommaren ha hon gått ute dygnet runt. Men på vintern från halv nio till halv tre... -.- 
Gillar den att vara ute i hagen? Japp!
Har den vindskydd i hagen? Nej?
Hur ofta rids hästen? 6 gånger i veckan.
När den rids vad gör ni då? Antinge så rider vi dressyr, eller hoppar, eller så rider vi markarbete eller så rider jag ut.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Åker ut och mockar bara. 
Borstar du hästen före och efter ridningen?  Självklart!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Japp! Kanske inte på vintern då det är minusgrader....
Hur länge brukar ni rida varje gång? 1 timma ungefär. 
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Oj, svår fråga! Men alla klarar av och rida Shelly. Hon är ingen svår ponny, eller jo om man kräver av henne. 

Är det en svår eller lätt riden häst? Om man inte kräver något så är hon lätt men om man kräver lite och sätter lite krav är hon svårriden!
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathäst!
Vem äger hästen?  Jag och min familj.
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, ägare? Ägare 
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? 9 månader
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Kanske 2 år. Tills jag tröttnar på henne och vill ha en mer svårriden häst. 

Vad har ni för mål i år? Har vart att tävla L:B, men det har jag redan gjort nu... Så mitt nya mål är att hoppa en felfri L:B :)

Har ni nått några av dom redan? Jajamensan! Har både blivit placerad i L:D och L:C ganska många gånger ;) Och så har jag ju nått mitt mål att hoppa en L:B

Rider du privatlektioner på den? Jajamensan!
Hur ofta? Lite olika, ibland varannan vecka och ibland 1 gånger i veckan osv.
För vem? Charlotte & Marie :)
Hur länge håller den lektionen på? 1 timma :)
Är hästen snäll i stallet? Siper snäll!
Kan hästen stå lös i stallet? Ja, kan, kan hon väl. Om hon inte är riktigt hungrig då hon säkert letar upp mat och så.
Måste hästen vara uppbunden? Nä, men brukar ha det ;)
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Lite olika. 
Vad har den för sadel/sadlar?  En svart hopp pessoa sadel
Vad har den för träns just nu? John Whitaker, pullarträns. Köpt på SvenskRidsport. Med ett pessoa bett med delta. 
Vad har den för benskyd/benlindor? Bara vanliga svarta benskydd på alla fyra. Fast på tävling har hon sina röda John Whitaker skydd. 
Vad har den för bett just nu?  Pessoa bett, med delta. Och ett vanligt tredelat bett med fasta ringar. 
Vad har den för täcken just nu? Oj, MÅNGA!
Tror du att hästen gillar dig? Ingen aning, hon visar inte så mycket sånt. Men har inte haft henne så länge heller. 
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon brukar gnägga när jag ska hämta henne i hagen. Men bara ibland. 

Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Hon är väl lite för stor för mig. Jobbig i dressyren.

Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Snäll och sköta. Snäll och både rida och rida ut på.

Vad har ni för minnen tillsammans? När vi vann en stilhoppning på Himledalens Ridklubb♥

När red du hästen sist? För ungefär 8 timmar sedan. 

Vad gjorde ni? Red ut.

Gick det bra? Jajamensan!

När ska du rida den igen? Imorgon♥
Vad ska ni gör då? Kanske markarbete uppe på ridskolans paddock. 
Sista frågan nu, har du nån gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Många gånger! ♥



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...